عوارض کلیوی توسط مهار کننده های SGLT2 کاهش می یابد

17 اکتبر 2019- محققان در یک مطالعه ی جدید نتیجه گیری کردند که مهارکننده های کوترانسپورتر سدیم و گلوکز 2 (SGLT2) خطر عوارض کلیوی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2  کاهش می دهند.

مهار کننده های SGLT2، گروهی از داروها شامل: dapagliflozin، canagliflozin وempagliflozin هستند که با كاهش مقدار باز جذب گلوكز به خون در كلیه ها كار می كنند. بدین ترتیب گلوکز اضافی از خون خارج شده و از طریق ادرار دفع شود. با این کار میزان قند خون کاهش می یابد.

داشتن مقادیر بالای گلوکز در خون طی چند سال، یک عامل خطر برای ایجاد نفروپاتی دیابتی (بیماری کلیوی در نتیجه ی دیابت) است. پیشرفت بیماری کلیوی، عملکرد کلیه ها را کاهش می دهد و می تواند منجر به نارسایی کلیه ها شود.

تیمی از محققان به سرپرستی دکترBrendon Neuen  از انستیتوی جهانی بهداشت George مستقر در دانشگاه آکسفورد، داده های چهار مطالعه ی مختلف را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. داده های بیش از 38.500 نفر در این تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این مطالعات به شرکت کنندگان یا مهار کننده یSGLT2  و یا دارونما داده شده بود.

در میان شرکت کنندگان، 943 نفر دچار آسیب حاد کلیوی شده و 335 نفر به مرحله پایانی بیماری کلیوی رسیدند. 252 شرکت کننده که به مرحله ی دیالیز کلیوی رسیده بودند یا تحت پیوند کلیه قرار گرفتند یا در اثر بیماری کلیوی درگذشتند.

نتایج نشان دهنده ی بهبود مداوم خطرات مشکلات کلیوی در درمان با SGLT2 در مقایسه با دارونما بود: کاهش 25 درصدی خطر آسیب حاد کلیوی و 35 درصدی کاهش خطر ابتلا به بیماری کلیوی مرحله نهایی مشاهده شد، علاوه بر این، خطر دیالیز، پیوند یا مرگ ناشی از بیماری کلیوی 33 درصد کاهش یافت.

محققان به این نتیجه رسیدند که: "این داده ها شواهدی واقعی را در استفاده از مهار کننده های SGLT2 برای جلوگیری از پیامدهای عمده ی کلیوی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ارائه می دهند.

این بررسی و تجزیه و تحلیل سیستماتیک در مجله The Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/oct/kidney-complications-reduced-by-sglt2-inhibitors-96783855.html